Startpunt 1

Startpunt: In Beek bij restaurant 'De Sterrenberg'.
Bereikbaarheid:

• halte buslijn 8
  • eigen vervoer: Vanuit Nijmegen in de richting Berg en Dal. In Berg en Dal linksaf richting Beek, in de eerste bocht staat het bord van restaurant 'De Sterrenberg'.

Start vanf het VVV-agentschap aan de van Randwijkweg 2 in het centrum van Beek. De VVV is gevestigd in het museum Mooi Nederland. We volgen de Van Randwijkweg omhoog tot voorbij de laatste bungalow aan uw linkerzijde en gaan linksaf het Keteldal in, in de richting van de historische richtingaanwijzer, die verwijst naar Duitsland aan de ene kant en Nederland aan de andere. Op de twee armen staat de oproep: "Laat vriendschap helen wat grenzen delen". Langs dit pad liep tot aan de grenscorrectie van 1949 de rijksgrens. De landsgrens ligt nu anderhalve kilometer oostelijker.
We gaan voor de witte woning het staatsnatuurreservaat De Duivelsberg in. De route voert ons langs grasland en akkers naar het laagste deel van het dal waar de oudste eiken van het reservaat groeien. Achter de meidoornheg ligt een bronvijver.Klik hier voor meer informatie
Er leven hier zeer bijzondere, maar kwetsbare planten, zodat er beslist niet gelopen kan worden in de slappen bodem.
Nu scherp rechtsaf, langs het huis "Wylerberg" waar Stichting "Das en Boom" en het S.O.V.N (vogelonderzoek) zijn gevestigd, een bezoekje meer dan waard! De villa is ontworpen door Otto Bartning.
De berg waar we nu lopen, is bedekt met een metersdikke laag löss, een eolische afzetting (door de wind opgebracht) ontstaan gedurende de ijstijd.
Het eerstvolgende pad linksaf. We wandelen over de Kleverberg met een prachtig uitzicht over de Duffelt tot we bijna de Rijksstraatweg hebben bereikt. Op deze plaats staat een wegwijzer van de LAW.

Home | Startpunt 2Startpunt 3   | Startpunt 4  | Startpunt 5  | Startpunt 6  | Startpunt 7